ابتلا به کووید-19 چگونه باعث بروز علایم عصبی و روانشناختی می شود؟

کوویدـ۱۹ به عنوان یک بیماری تنفسی شناخته می‌شود، اما از زمان شروع همه گیری کرونا، این بیماری، علائم زیاد و متفاوتی را از خود نشان داده که دائماً نیز در حال تغییر هستند. مسئله ای که متخصصین علوم اعصاب و همچنین سلامت روان با آن مواجه شدند، بروز علائم عصبی و همچنین روانشناختی به دنبال ابتلا به این ویروس است.

عوارض عصبی و روانشناختی بیماری کووید-19 طیف وسیعی از علایم و نشانه ها است که شایع ترین آنها به شرح زیر است:

مشکلات عصبی و روانشناختی کووید 19

کاهش توجه و تمرکز، کاهش حافظه، تغییرات خلقی و علائم افسردگی، پرخاشگری، اختلالات خواب، سردرگمی، بی حوصلگی، اختلالات اضطرابی، سردرد، سرگیجه، از دست دادن حس بویایی و چشایی، گیجی وکم‌شدن سطح هشیاری و ….

 پژوهشگران به دنبال یافتن علل این علائم هستند و در این زمینه نظریات مختلف ارائه شده است.

نظریه اول تاثیر مستقیم ویروس بر سلولهای دستگاه عصبی و بخصوص مغز است. و برخی شواهد آزمایشگاهی وهمچنین تصویربرداری رادیولوژی نیزاین نظریه را تایید می کنند. در مورد مسیر ورود ویروس به مغز نیز نظراتی مطرح شده است، ازجمله ورود ویروس از طریق مسیر بویایی به مغز، که البته هنوز این یافته ها به اثبات نرسیده است.

نظریه دوم این مسئله را مطرح می کند که ویروس وارد مغز نمی شود، بلکه باعث التهاب می شود و بسیاری از مشکلاتی که پزشکان مشاهده می کنند احتمالاً در نتیجه فعال شدن و مبارزه سیستم ایمنی بدن با ویروس است.

نظریه سوم که روان شناسان مطرح می کنند، بروز علائم روان شناختی به دلیل تغییر غیر منتظره سبک زندگی و همچنین مواجهه با بحران است.کاهش تفریحات قبلی از قبیل حذف سفر، رفتن به رستوران، دورهمی ها و …، کاهش دیدار با نزدیکان، تعطیلی مدارس و دانشگاه ها وتبعات آن، خانه نشینی و قرنطینه، بیکاری،کاهش درآمد خانواده، از دست دادن دوستان و نزدیکان بدون برگزاری مراسم های مرسوم سوگواری، ترس از ابتلای خود و نزدیکان به بیماری و نگرانی از تلفات بعدی بیماری، ناتوانی در درمان  بیماری و عدم شناخت کافی در مورد ویروس، شنیدن اخبار و اطلاعات جدید ویروس و گاها” نادرست بیماری و … تبعات کوتاه مدت و بلند مدت روانشناختی خواهند داشت.

برخی از این نظرات به اثبات رسیده و برخی در حد تحقیقات هستند. و پژوهش ها در این زمینه ادامه دارد که می تواند در پیشگیری ودرمان عوارض کووید- 19موثر باشد.

“این متن جمع بندی چندین مطالعه و پژوهش می باشد.برای مطالعه بیشتر میتوانید به مقالات زیرمراجعه نمایید”:

  • The emerging spectrum of COVID-19 neurology: clinical, radiological and laboratory findings
  • HOW COVID-19 CAN DAMAGE THE BRAIN. 020 Springer Nature Limited. All rights reserved
  • Psychological Consequences of Social Isolation During COVID-19 Outbreak. Fronteries in Psychology.
  • Psychological consequences of COVID-19 home confinement: The ECLB-COVID19 multicenter study. journals.plos
  • Psychological Effects of COVID-19 on Mental Health and Related Factors among Workers of a Beverage Industry in Tehran, Iran. International Journal of Occupational Hygiene(Quarterly)

دیدگاه خود را ثبت کنید