افسردگی، شایع ترین اختلال روانپزشکی

افسردگی (اختلال افسردگی اساسی) یک بیماری پزشکی شایع و جدی است که بر احساس، نحوه تفکر و عملکرد شما تأثیر منفی می گذارد.

خوشبختانه این اختلال قابل درمان است. افسردگی باعث احساس غم و اندوه، و یا از بین رفتن علاقه به فعالیت هایی می شود كه قبلاً از آنها لذت می بردید.

این اختلال می تواند به مشکلات عاطفی و جسمی متنوعی منجر شود و توانایی عملکرد شما را در محل کار و خانه کاهش دهد.

علائم افسردگی از خفیف تا شدید متفاوت است و می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • احساس غمگینی یا داشتن روحیه افسرده
  • از دست دادن علاقه یا لذت در فعالیت هایی که قبلا” لذت می برد
  • تغییر در اشتها( کاهش یا افزایش وزن )که ارتباطی با رژیم غذایی ندارد
  • اختلالات خوابیدن( کاهش یاافزایش خواب)
  • از دست دادن انرژی یا افزایش خستگی
  • افزایش فعالیت بدنی بی هدف (به عنوان مثال، عدم توانایی در نشستن آرام، گام برداشتن، پیچیدن دست) یا کند شدن حرکات یا گفتار (این اقدامات باید به حدی شدید باشد که توسط دیگران قابل مشاهده باشد)
  • احساس بی ارزشی یا گناه
  • مشکل در فکر کردن، تمرکز یا تصمیم گیری
  • افکار مرگ یا خودکشی

علائم این بیماری باید حداقل دو هفته طول بکشد و باعث تغییر در عملکرد قبلی شما گردد.

همچنین، برخی اختلالات پزشکی (به عنوان مثال مشکلات تیروئید، تومور مغزی یا کمبود برخی ویتامین ها) می تواند علائم افسردگی را تقلید کند. بنابراین مهم است که علل پزشکی عمومی را رد کنیم.

افسردگی با اندوه و غم و اندوه متفاوت است. مرگ یکی از عزیزان، از دست دادن شغل یا پایان رابطه، تجربه های دشواری برای تحمل فرد است.

طبیعی است که احساس غم و اندوه در پاسخ به چنین شرایطی ایجاد شود. اما غمگین بودن همان افسردگی نیست. روند عزاداری برای هر فرد طبیعی و منحصر به فرد است و برخی از ویژگی های مشابه افسردگی را دارد. غم و اندوه و افسردگی ممکن است شامل اندوه شدید و کناره گیری از فعالیت های معمول باشد.

این دو از جهاتی با هم متفاوت هستند:

در غم و اندوه، احساسات دردناک موج می زند، که غالباً با خاطرات مثبت آن مرحوم آمیخته می شود. در افسردگی اساسی، خلق و خو و / یا علاقه (لذت) برای بیشتر از دو هفته کاهش می یابد. در غم و اندوه، عزت نفس معمولاً حفظ می شود. در افسردگی اساسی، احساس بی ارزشی و نفرت از خود معمول است.

در غم و اندوه، هنگام فکر کردن یا خیال پردازی درباره “پیوستن” به آن عزیز درگذشته، ممکن است افکار مرگ ظاهر شود. در افسردگی اساسی، افکار متمرکز بر پایان دادن به زندگی فرد به دلیل احساس بی ارزشی یا بی لیاقتی در زندگی یا عدم توانایی کنار آمدن با درد افسردگی هستند.

غم و افسردگی می تواند به صورت مشترک وجود داشته باشد، برای برخی از افراد مرگ یکی از عزیزان، از دست دادن شغل یا قربانی یک حمله فیزیکی یا یک فاجعه بزرگ می تواند منجر به افسردگی شود. وقتی غم و افسردگی به طور همزمان اتفاق می افتد، غم و اندوه شدیدتر است و طولانی تر از غم و اندوه بدون افسردگی است.

تشخیص اندوه و افسردگی مهم است و می تواند به افراد در گرفتن کمک، پشتیبانی یا درمان مورد نیاز کمک کند.

  • عوامل خطر برای افسردگی

اختلال افسردگی می تواند برای هر فردی پیش آید، حتی شخصی که به نظر می رسد در شرایط نسبتاً ایده آل زندگی می کند.

  • عوامل مختلفی می توانند در افسردگی نقش داشته باشند:

بیوشیمی: تفاوت در برخی مواد شیمیایی در مغز ممکن است به علائم افسردگی منجر شود.

ژنتیک: افسردگی می تواند در برخی خانواده ها بیشتر رخ دهد. به عنوان مثال، اگر یک دوقلوی همسان مبتلا به افسردگی باشد، دیگری نیز 70 درصد احتمال دارد که در دوره ای از زندگی به این بیماری مبتلا شود.

شخصیت: افراد با عزت نفس پایین، که به راحتی تحت فشار استرس آنها قرار می گیرند، یا به طور کلی بدبین هستند، به نظر می رسد احتمال افسردگی بیشتر است.

عوامل محیطی: قرار گرفتن مداوم در معرض خشونت، غفلت، سو استفاده یا فقر ممکن است برخی از افراد را در معرض افسردگی قرار دهد.

  • چگونه افسردگی درمان می شود؟

افسردگی یکی از قابل درمان ترین اختلالات روانی است. بین 80 تا 90 درصد افراد مبتلا به افسردگی در نهایت به درمان پاسخ خوبی می دهند. تقریباً همه بیماران تا حدودی از علائم خود راحت می شوند.

قبل از تشخیص یا درمان، یک متخصص سلامت باید ارزیابی دقیق از جمله مصاحبه و معاینه بدنی را انجام دهد. در برخی موارد، آزمایش خون ممکن است انجام شود تا اطمینان حاصل شود که افسردگی به دلیل بیماری پزشکی مانند مشکل تیروئید یا کمبود ویتامین نیست (در مواردی که علل علایم افسردیاختلالات پزشکی است، برطرفکردن علت باعث کاهش علائم افسردگی می شود). این ارزیابی شامل بررسی علایم، تاریخچه پزشکی و خانواده و همچنین عوامل فرهنگی و محیطی است که با هدف رسیدن به یک تشخیص و سپس برنامه ریزی یک دوره عملی درمان انجام می شود.

  • خودیاری و مقابله با افسردگی

تعدادی از کارها وجود دارد که می توانند افراد را در کاهش علائم افسردگی کمک کنند. برای بسیاری از افراد، ورزش منظم به ایجاد احساس مثبت و بهبود خلق و خو کمک می کند. خواب منظم و با کیفیت کافی به طور منظم، داشتن یک رژیم غذایی سالم و پرهیز از الکل (یک عامل افسردگی زا) نیز می تواند به کاهش علائم افسردگی کمک کند.

افسردگی یک بیماری واقعی است و کمک در دسترس است. با تشخیص و درمان مناسب، اکثریت قریب به اتفاق افراد مبتلا به افسردگی بر آن غلبه می کنند. اگر علائم افسردگی را تجربه می کنید، اولین قدم مراجعه به پزشک خانواده یا روانپزشک است. در مورد نگرانی های خود صحبت کنید و درخواست ارزیابی کامل کنید. این آغازی برای رسیدگی به نیازهای بهداشت روان شماست.

درمان معمولاً شامل دارو درمانی و روان درمانی همراه با هم است.

 

منبع:

 

دیدگاه خود را ثبت کنید